Att det går att äta lupinbönor är inte helt självklart för alla, men lupinbönan har faktiskt många fördelar både när det kommer till din kropp och själ. Här har vi samlat fem punkter som vi tycker är lite extra trevliga att tänka på när vi mumsar i oss vår lupinbaserade tempeh till lunch eller kvällsmat.

 

1. Lupinbönan är full av protein och fiber!

Lupinbönan och sojabönan är de baljväxter som innehåller mest protein per 100 gram. Samtidigt har lupin ett otroligt högt fibervärde där en portion (100 gram) av vår tempeh ger dig hela 40% av det fiber du behöver under en hel dag! Att äta lupinbönor med hög fiberhalt hjälper till att hålla dig mätt längre och ger dig den energi du behöver för att prestera på topp, om det så är i skolan, på träningen eller på jobbet.

Fiber i Lupinbönan

2. Lupin går att odla i Sverige!

Lupin går att odla över stora delar av världen och har därför redan konsumerats i åratal i flera andra länder utanför Sverige. Sötlupin, vilket är den lupinsort som vi på Lupinta använder, fungerar helt utmärkt att odla här i Sverige. Till skillnad mot andra baljväxter, såsom ärtor och vanliga bönor, så går dessutom lupin att odla i odlingsmarker där jorden besitter lägre kvalité. När bönderna väl planterat en baljväxt, exempelvis lupin, så hjälper dessa till att öka kvalitén på jorden igen och förbättrar på så sätt både för sig själva och jorden till nästa odling. Detta sker genom en symbios där baljväxten tillför kväve till jorden.
Det uppstår ofta problem när det kommer till odling av baljväxter i Sverige. Det svenska klimatet är helt enkelt inte optimalt för många sådana grödor. Många baljväxter är frostkänsliga och kan därför inte planteras under senhösten eller vintern. Lupinodlingarna klarar dock Sveriges hårda klimat bättre, och kan därför tillföra mat på bordet under den tiden på året då andra svenska baljväxter inte kan.

Svenska lupinbönor

3. Lupinbönor fungerar som naturgodis!

Att rosta och äta lupinbönor är vanligt som godis runtom hela mellanöstern. Lätt att tillaga, nyttigt att äta och smidigt att ta med sig i en liten burk till jobb eller skola (vi tänker inte neka till att vår CEO har gjort detta några gånger). Testa gärna att krydda bönorna med lite vitlökskrydda och salt medan de rostas inne i ugnen. Mums säger vi!

 

4. Lupinbönor sänker ditt kolesterol

Vi har redan nämnt att lupinbönan innehåller massor av fiber som mättar länge, men vad innebär detta i praktiken? Att äta en fiberrik kost sänker dina kolesterolvärden, vilket i sin tur renar blodkärlen. Ett bra värde på ditt kolesterol är nödvändigt för att hjärtat ska fungera som det ska, då högt kolesterol kan leda till hjärt- och kärlsjukdomar. Anledningen till att fiber mättar längre är helt enkelt för att matsmältningen inte bryter ner dessa kolhydrater, utan dessa transporteras hela vägen till tjocktarmen där de fyller en viktig funktion – att få vårt tarmsystem att fungera normalt.

Jorden och klimatet

5. Tillsammans för en bättre miljö

Fundera i någon sekund på det du precis läst i ovanstående punkter. Då lupinbönan går att odla i Sverige så kan vi undvika de långa transportsträckor som krävs för att importera baljväxten. På samma gång kan vi minska den miljöeffekt som andra baljväxtodlingar har, exempelvis den skövling av regnskog som sker för att ge plats åt sojaplantager. Tillsammans kan vi arbeta för en bättre miljö – samtidigt som vi kan njuta av något som också smakar fantastiskt!

 

Avslutningsvis

Lupinbönan är bra på otroligt mycket, både för dig och för miljön. Vi på Lupinta ser en enorm potential i denna fina lilla böna, och vi hoppas att du känner likadant. Kanske har du lärt dig något nytt idag med denna lista? Har du fler frågor och funderingar så välkomnar vi alltid dig till att kontakta oss. Ha en böntastisk dag!

Kategorier: Artiklar